Baterie BOSCH pro elektrokola
Baterie Bosch jednoznačně patří mezi ty nejkvalitnější s nejdelší životností (resp. Nejpomalejším stárnutím). Aktuálním trendem je neustálý vývoj nových výkonnějších článků baterií s důrazem na snížení hmotnosti a zvýšení kapacity. Inteligentní systém správy baterií Bosch (BMS) chrání baterii před poškozením, patří k nejdokonalejším a nejbezpečnějším na trhu.

Bosch Capacity Tester- je přístroj pro měření kapacity a diagnostiku lithium-iontových baterií Bosch. Umožňuje:
- Měření kapacity baterie: Zjišťuje, jaká je skutečná kapacita baterie v porovnání s její původní hodnotou. To pomáhá určit, zda je baterie stále vhodná pro pravidelné používání.
- Diagnostika stavu baterie: Identifikuje opotřebení článků a potenciální problémy.

Výsledky měření našeho servisu potvrzují, že i při nájezdu elektrokola v rozmezí 12.000 – 15.000 Km a po 5-7 letech používání baterie stále vykazují 88 – 93 % původní kapacity Samozřejmě za předpokladu dodržení správné péče a především zimního skladování, o kterém si napíšeme několik řádků níže.
Faktory ovlivňující dojezd elektrokol
Dojezd baterií pro elektrokola Bosch závisí na mnoha faktorech.
Teplota
S klesající okolní teplotou se zvyšuje elektrický odpor. Dojezd a výkon baterie se sníží. Při nízkých teplotách je tedy třeba počítat s dočasným snížení obvyklého dojezdu!
Kadence
Frekvence šlapání nad 60 otáček za minutu výrazně zvyšuje účinnost motoru a snižuje jeho spotřebu energie.
Velmi pomalé šlapání, naopak neúměrně zatěžuje nejen motor, ale i řetězovou soustavu a především stojí mnohem více energie.
Rozjezdy a plynulost jízdy
Stejně jako u automobilu jsou časté, dynamické rozjezdy a změny rychlosti méně ekonomické než dlouhé vzdálenosti s konstantní rychlostí.
Řazení převodů
Správné řazení výrazným způsobem zefektivňuje jízdu. Při rozjezdu a ve stoupání by se měl používat nízký převodový stupeň a poté řadit směrem nahoru dle terénu a rychlosti. Displeje Bosch - Purion 200, Kiox 300, 400C a 500 indikují nutnost přeřazení šipkou ↓↑ („přeraď dolů“ , „přeřaď nahoru“). Podobně jako je tomu u automobilů.
Tlak v pneumatikách
Valivý odpor lze optimalizovat správným tlakem v pneumatikách.
Tip:
Pro maximalizaci dojezdu výhradně po zpevněném povrchu (silnice) nahustěte pneumatiky na maximální povolený tlak.

Naopak při jízdě v terénu je pro horská a celoodpružená elektrokola ideální střední hodnota tlaku (1,5-2 Bar.). Maximální tlak v plášti by snižoval jeho přilnavost a působil by tak na dojezd kontraproduktivně.
Hmotnost kola + jezdce
Hmotnost by měla být minimalizována tím, že celková hmotnost kola a zavazadel nebude zbytečně vysoká.
V případě kdy si manželský pár pořídí identická elektrokola a jejich váhový rozdíl bude výrazný se může hodit možnost rychlé záměny baterií mezi koly kdykoliv na cestě.
Ukazatel výkonu motoru
Sledujte výkon motoru pomocí ukazatele výkonu motoru palubních počítačů Intuvia, Kiox 300, 400C, 500 a přizpůsobte svůj styl jízdy.
Péče a použití
Při správném zacházení, péči a především zimním skladování lze prodloužit životnost baterie elektrokola Bosch. Zde je třeba dodržovat pokyny pro skladování při delším nepoužívání.
Tip: Občas pečlivě očistěte konektor a lehce jej namažte.
Péče a správné zacházení
Pokud budete dbát těchto doporučení Bosch pro užívání baterie můžete tak výrazně prodloužit její životnost a výkon baterie.
Skladování v zimě
Správné skladování baterie během zimního období má nejzásadnější vliv na její životnost.
Ideální skladování je při pokojové teplotě a nabití na 30 – 60 %. (dvě až tři LED diody na indikace baterie na displeji, Remote Control nebo Led Remote).
Baterii skladujte na suchém místě při teplotách mezi 0 a 20 °C.
Nedoporučuje se baterie skladovat plně nabité na 100% nebo naopak zcela vybité.
Nabíjení
Ideální podmínky pro nabíjení jsou : sucho a pokojová teplota.
Přeprava
Při přepravě elektrokola na autě by měla být baterie vždy vyjmuta a uložení v teple a suchu uvnitř. Není vhodné jí vystavovat okolním vlivů během delší jízdy (déšť = tlak vody a chlad)
Čištění, déšť a voda
Používání elektrokola za deště či běžné mytí tekoucí vodou (nikdy však tlakem!!!) za pomocí kartáčku, houby atd.. je zcela v pořádku a nevystavujete se riziku poškození.
Během mytí kola se doporučuje baterii vyjmout, lehce očistit hadříkem a občas mírně namazat kontakty.
Čištění přímým proudem vody je nepřípustné z důvodu ochrany elektronických součástek.
Kontrola, nabíjecí cykly
Pomocí diagnostické jednotky Bosch Diagnostic Tool může prodejce zkontrolovat stav elektrokola a v případě baterie zjistit počet nabíjecích cyklů. Jedním nabíjecím cyklem je značí plná hodnota nabytí baterie, tzn. 4 nabití po 25% = 1 nabíjecí cykl.
Životnost a faktory ovlivňující její stárnutí
Životnost a degradace baterie Bosch je ovlivněna celou řadou faktorů.
Pozitivní faktory
- Nízké zatížení
- Skladování při teplotě mezi 0 a 20 °C
- Skladování při cca 30 až 60 % stavu nabití (cykly)
- Parkování elektrokola ve stínu nebo na chladném místě
Negativní faktory
- Intenzivní používání
- Skladování při okolní teplotě pod 0 nebo nad 30 °C
- Dlouhodobé skladování v plně nabitém nebo zcela vybitém stavu
- Parkování elektrokola na prudkém slunci, nebo např. nevytápěné místnosti během zimy.

Doba nabíjení
Doba nabíjení závisí na kapacitě baterie a typu nabíječky. Grafika ukazuje, jak rychle lze různé baterie nabít s konkrétní nabíječkou.

Nabíjení na kole
PowerPacky a PowerTubes se obzvláště snadno nabíjejí přímo na elektrokole. Stačí zasunout nabíjecí zástrčku nabíječky do nabíjecí zásuvky v držáku baterie a zasunout zástrčku do zásuvky. Hotovo! Baterie by se měly nabíjet při pokojové teplotě na suchém místě s instalovaným detektorem kouře.
Nabíjení vyjmuté baterie
Pokud baterii nelze nabíjet přímo na elektrokole, lze snadno vyjmout i PowerPack a PowerTube.
Nabíjení za jízdy
Infrastruktura nabíjecích stanic pro baterie elektrokol je nyní v mnoha regionech dobře rozvinutá. Podél oblíbených cyklostezek mají elektrokola přístup ke stále hustší síti nabíjecích stanic.
Typy, tvary a kapacity baterií pro různé typy kol a jejich použití.
Najděte vhodnou lithium-iontovou baterii Bosch pro každý požadavek a pro každý typ elektrokola:
PowerTube
Tyto baterie jsou vhodné především pro sportovní elektrokola s požadavkem na nízko uložené těžiště a design. Jsou diskrétně integrované do hlavní rámové trubky a díky štíhlému profilu sotva znatelné.
Bosch PowerTube pro nejnovější Smart Systém mají kapacity: 540, 600 a 800 Wh.
Nejvyšší energetická hustota
Nové baterie Bosch PowerTube přichází doposud s největší energetickou hustotou. To v praxi znamená, že 800 Wh baterie se svojí hmotností 3900 g je o rovných 400 g lehčí, než její předchůdce s kapacitou 750 Wh.
Rozměry 800 / 600
Obě kapacity baterií mají totožnou délku a zakončení. Můžete je tedy dle potřeby zaměňovat do identického kola.
Nová 800 Wh baterie je o rovných 5 cm kratší než 750 Wh, což umožňuje výrobcům snížit těžiště kola.

Předchozí generace BeS (Bosch eBike System) 2 s kapacitou 750, 625 a 500 Wh.
500, 600, 625, 700, 800 Wh

CompactTube 400
Díky svému extra štíhlému průměru 57 × 75 mm a hmotnosti 2 kg je předurčena pro tzv. „lehká elektrokola“ a umožňuje konstruktérům navrhovat neuvěřitelně vkusná decentní elektrokola k nerozeznání od běžných..

PowerPack
Baterie Bosch PowerPack jsou umístěné viditelně na rámu elektrokola. Tyto baterie jsou vhodné u všech typů kol, kde je potřeba pravidelné demontáže a nabíjení mimo kolo. Typicky jsou to městská a dopravní tzv. Cargo kola.

PowerMore 250
Je prodlužovač dojezdu o velikosti láhve na vodu pro elektrokola se Smart Systémem. Lze jím rozšířit dojezd baterií PowerTube 600, 800 a CompactTube 400. Propojí se kabelem do nabíjecího konektoru na rámu kola a motor v „cyklech“ po 10% kapacity čerpá energii z hlavní a přídavné baterie.
Parametry:
- 250 Wh
- 1,5 kg
- 36 V
- 6,7 Ah
- Rozměry: 200 x 88 x 75 mm
- Umístění v držáku na láhev

DualBaterry
DualBattery je kombinace dvou baterií – ideální pro těžké náklady např. Cargo kola nebo opravdu dlouhé jízdy expedičních a cestovních elektrokol.

Přehled článků
Související produkty