Orbea
Je nám ctí, že naše firma Cyklo Kyjovský je největší prodejce značky ORBEA v československém regionu a dostalo se nám výsady navštívit sídlo v baskické části na severu Španělska poblíž města Bilbao. Mnohé níže popsáno bude z osobní zkušenosti a s nádechem neopakovatelné atmosféry.
Firma byla založena v roce 1840 jako zbrojařská výroba. Po 90 letech existence v roce 1930 však poptávka po výrobě zbraní slábla a tak se ORBEA přeorientovala na výrobu bicyklů. Téměř obratem se zařadila mezi nejkvalitnější výrobce a už po 4 letech od zahájení výroby se jejich kola objevila na Tour de France navíc s v tehdejší době slavným španělským jezdcem Marianem Ganardem. Přestože se ORBEA řadí k nejstarším evropským cyklistickým značkám, platí v současnosti za jednu z nejinovativnějších a nejprogresivnějších značek. Elán a nadšení má v rodokmenu a jako by pramenila ze španělské nátury.
Baskicko je hornatá oblast na severozápadě Španělska a je výrazně ovlivněná oceánským chladnějším a deštivým podnebím. Baskové jsou nesmírně hrdí a pracovití lidé. Je zde silně zakořeněný průmysl a obzvláště pak zpracování železa. Přístav ve městě Bilbao je lemovaný starými i moderními fabrikami a první, co vnímáme při vystoupení z auta u velké budovy s logem ORBEA, je odér kapaliny potřebné pro řezání a obrábění kovu. Baskicko je na rozdíl od zbytku Španělska velmi bohatá oblast a není tedy divu historickým snahám o separaci. Při cestě k výrobnímu závodu nám řidič ukazuje nejvyšší horu nad městem OIZ, podle které je pojmenovaný závodní XC full. Vrcholky kopců jsou těsně vedle sebe a průměrná délka stoupání je 1,5-3 km s průměrným sklonem 12-15 %. Podnebí a hornatá krajina se značně promítá do jízdních vlastností zde vyvinutých kol ORBEA. Vždyť nejoceňovanější vlastností v nezávislých testech je právě schopnost stoupat do strmých výjezdů a jisté vedení stopy při sjezdech. To platí pro silniční, horská i enduro kola ORBEA.
Jedinečnost značky pramení také z vlastnické struktury. Orbea nepatří pod žádný cyklistický koncern značek a nikdy patřit nebude. Proč? Značku spoluvlastní bezmála 400 zaměstnanců. Tento princip nazvaný Coperative vznikl v roce 1969, kdy finanční krize téměř přiměla tehdejší majitele provoz ukončit. Zaměstnanci se však nechtěli smířit se zánikem značky, vytvořili družstvo a značku koupili. Spoluvlastnictví je i nyní nabídnuto každému zaměstnanci po odpracování 2 let. Poté nastává 3letá zkušební doba, a když se oboustranně osvědčí, stane se jakýkoliv zaměstnanec bez rozdílů pozice (manažer, inženýr, dělník na montážní lince či lakýrník) spoluvlastníkem. Na konci účetního roku si spoluvlastníci rozdělí 30 % zisku, 10 % jde na dobročinné účely, obzvláště potom na podporu školství v regionu a zbylých 60 % na další rozvoj značky. Každé 4 roky se volí desetičlenné představenstvo a dále ředitel + dva vrcholní manažeři. Toto trio zodpovědné za směřování značky však může představenstvo kdykoliv při nespokojenosti odvolat. Fungování družstva je nanejvýš demokratické. Příležitost stát se spoluvlastníkem dostane každý, ne všichni z celkového počtu přibližně 1000 zaměstnanců však nabídku využijí. Důvodem pro odmítnutí může být například to, že mladší lidé se nechtějí vázat, chtějí v budoucnu měnit zaměstnání nebo se plánují stěhovat. Spoluvlastníci však svoji výsadu berou velice vážně a jsou na ni náležitě pyšní. Tento nevídaný princip se značně odráží do kvality produktů. Například při cestě po výrobní hale vidíme na různých místech a v různých fázích kompletace několik kusů odstavených kol. Byť i finálně osazená komponenty již těsně před vložením do krabice s výrazně reflexními body na rámu. Co to je? Označení drobných kosmetických vad laku, které mohly vzniknout během lakování nebo i při montáži dílů. Takto označená kola se opět demontují a rám putuje znovu do lakovny. Zkrátka každý dělník má takřka osobní zájem na tom, aby výrobu opustila pouze dokonalá kola
Na kvalitu jsou ve výrobě ORBEA nesmírně hrdí. Takové úsilí v testovacích laboratořích je u ostatních výrobců nevídané. Testují dokonce i díly subdodavatelů. My jsme mohli vidět karbonová řídítka RaceFace upnutá a neustále ohýbaná v hydraulickém stroji. „Chceme mít 100% jistotu o kvalitě nejen našich rámů ale i použitých komponentů“, říká náš španělský zástupce Javier.
Doživotní záruka – „doživotní u nás znamená opravdu doživotní. Ne jako je to tomu např. u jiných značek, že doživotní znamená fakticky jen 5 let. Pokud Vám náš rám praskne byť i po 10 letech, dostanete od nás adekvátní náhradu“, pokračuje Javier s viditelnou hrdostí. Jedinou podmínkou je u nás registrace zakoupeného kola podle výrobního čísla na www.orbea.com.
MyO - individuální konfigurace vybraných komponent a barvy rámu. Tato unikátní služba je další střípek skládačky jedinečných kol ORBEA. Volba vlastního barevného naladění je pro zákazníky zcela bez příplatku a vy tak můžete získat originální kolo dle vašich představ jen za cenu delší dodací lhůty o několik týdnů, než by tomu bylo v případě sériové barvy. Tento program customizace v současnosti činí již 30 % produkce ORBEA a rostoucí trend jen potvrzuje správnou cestu této služby. MyO může ORBEA nabízet jen proto, že všechny rámy se lakují přímo ve fabrice.
OQUO – značka zapletených kol, která ORBEA osazuje na svoje kola. Navenek působí jako samostatná firma www.oquowheels.com, ve skutečnosti se však jedná o dceřinou společnost produkující svoje výrobky jen kousek od centrály ORBEA. Kola zaplétají do nábojů DT SWISS. Silniční vrcholné modely nově používají náboje ZIPP, paprsky SAPIM a ráfky karbonové i hliníkové, které si ORBEA sama vyvíjí a následně nechá na zakázku vyrábět. „Vlastní zapletená kola mají dvě zásadní výhody. První je skvělá pro zákazníka, a sice, že výplety sestavíme přesně dle našich požadavků a máme tak naprostou kontrolu na kvalitou. Pečlivě kus po kusu mechanik kontroluje tenziometrem napnutí paprsků karbonového výpletu. Druhou taktéž nemalou výhodou je, že odpadá závislost na subdodavatelích, jejich kvalitě, termínech dodání a ceně. Nově máte možnost si v programu MyO definovat i barevné konfigurace karbonových ráfků.
Většina zaměstnanců na různých pozicích jsou opravdoví cyklisté srdcaři a podle sportovních postav každému tipuji minimální roční nájezd 10 000 km. Že jsou kola ORBEA jedinečné dokazují úspěchy jejich modelů. Například průkopnické lehké elektrokolo RISE bylo zcela revoluční. Na přání ORBEI upravený výkon motoru Shimano, vyvinutou baterii z článků TESLA o kapacitě 360 Wh při minimálních rozměrech a hmotnosti a navrch přídavný externí akumulátor (252Wh a1,5kg) umístěný do košíku na láhev, po třech letech nyní „převzal“ BOSCH se svou horkou novinkou lehkého elektropohonu SX. Jeho parametry včetně externí baterie jsou téměř identické jako je navrhli a vyvinuli inženýři ORBEA již v roce 2020.
Silniční kola ORCA pro sezonu 2024 bude sedlat prvodivizní tým Lotto a my tak po několikaleté odmlce znovu uvidíme kola ORBEA na největších závodech světa včetně Tour de France.
Elektrokolo ORBEA WILD před nedávnem získalo nejprestižnější ocenění, když se stalo vítězem testu 30ti nejlepších e-biků světových značek renomovaného magazínu e-mountainbike https://ebike- mtb.com/en/orbea-wild-m-ltd-2023-group-review/.
Celoodpružený závodní ORBEA OIZ sedlali vítězové nejtěžšího etapového závodu CAPE EPIC v sezoně 2022 - https://www.facebook.com/watch/?v=713983399607425
Pokud hledáte svoje nové kolo, možná Vám povědomí o této jedinečné španělské značce usnadní výběr.
ORBEA „KOLO S PŘÍBĚHEM“
Číst další články