00 Kč
Váš nákupní košík je prázdný.

Jak na elektrokolo? Vše co potřebujete vědět.

Elektrokola jsou dnes již zastoupena ve všech kategoriích kol. Kolo je třeba vybírat dle předpokládaného určení. Elektrokola můžou být využita pro celou řadu aktivitu jako, horské výlety, horské sjezdy a traily, silniční, nebo městské projížďky například do práce.

Elektrokola jsou dle vyhlášky ministerstva dopravy č. 341/2014 omezeny do rychlosti 25 km/h. Po překročení této rychlosti dojde k odpojení motoru a šlapání je čistě zcela na vás. Pod překročení rychlosti 25 km/h kolo nebrzdí, pouze motor vypne dopomoc a vy svými silami, nebo z kopce jedete vyšší rychlostí.

Elektrokola obsahují Lithium-iontové baterie. Zde je zpravidla dáno, čím dražší, tím lepší. Dražší kvalitnější jsou lehčí, rychleji se nabijí a mají delší životnost. Obvykle baterie vydrží cca 800 nabíjecích cyklů, ale je to silně individuální, protože záleží na zacházení. Při správném starání se o baterii může být nabíjecích cyklů více (například až 2000). Výdrž baterie se pohybuje mezi 2 až 6 hodinami, ale záleží na výrobci, kapacitě baterie a chemickém složeni.

Základní vlastnosti Lithium-iontové baterie

  • Baterie se žádným způsobem nedá formátovat! Formátování se používalo u dnes již zastaralým olověných baterií.
  • Baterii můžete dobíjet v jakémkoli stádiu nabití a její kapacita se nemění. Nemá paměť!
  • Pro maximální životnost baterie je důležité skladování baterie v zimním období.
  • Ideální je uchovávat baterii přes zimu v teplotách 10-15 stupňů a nabitou na více než 70%
  • Baterii velmi škodí uložení v nízkých teplotách- rapidně se zkracuje životnost!

Typy motorů

Na trhu se nyní objevují dva typu motorů:

Elektromotor v zadním náboji kola

Tento typ motoru potkáte nejvíce na crossových a trekingových elektrokol. Výhoda tohoto motoru spočívá v jeho funkci, což je lepší přenos točivého momentu, který zamezí prokluzování zadního kola v terénu. Mezi hlavní funkce patří šlapání bez asistence motoru a určit si zapnutí motoru podle vašich požadavků - například při stoupání nebo silném protivětrů, protože při vypnutém pohonu neklade motor téměř žádný odpor, který by jízdu bez asistence ztěžoval. To je zapříčiněno volnoběžkou, která neklade při šlapání téměř žádný odpor.

Výhody

  • nižší prvotní náklady
  • dostačující výkon motoru
  • nižší náklady na servis
  • jednoduchost mechanismu
  • bez asistence motoru neklade motor téměř žádný odpor

Nevýhody

Mezi nedostatky umístění motoru v zadním náboji je nerovnoměrné vyvážení mezi předním a zadním kolem, což klade větší nároky na komponenty na zadní částí kola a dávkování výkonu není úplně plynulé.

  • nevyvážení mezi zadním a předním kolem
  • menší citlivost při dávkování výkonu
  • horší demontáž zadní kola
  • vyšší hlučnost motoru

Elektromotor ve středovém složení

Naprosto dominantní postavení má značka BOSCH, která stála u zrodu kvalitních elektro pohonů. V dnešní době se jedná o nerozšířenější typ uložení motoru v elektrokolech. Na kole měníte převody jako u klasického horského kola pomocí přehazovačky a tím pádem je zajištěna ideální volba otáček motoru a úspory energie baterie, čím je zajištěn dlouhý dojezd až cca 200km. Motory se vyznačují rovnoměrným dávkováním výkonu motoru a krátkou reakční dobou asistence. Středové motory BOSCH jsou opatřeny tenzním senzorem, který rozpoznává sílu jakou do pedálu šlapete a podle toho motor zabírá. V praxi to znamení při režimu E-MTB motor funguje v celém výkonovém rozsahu v závislosti na síle šlapání. Jedná se automat, kdy nemusíte měnit jízdní režimy a motor zabírá dle síly šlapání.

Bosch Performance Line Powerpack

Motory jsou vybaveny celou řadou senzorů, které můžou být následně přeneseny na displej na řidítkách. Jsou to například otáčky, rychlost nebo tlak na pedál. Senzory mají prvotní funkci k zajištění bezproblémovému chodu motoru.

Výhody

  • příjemný pocit z jízdy
  • tichý motor
  • plynulost motoru
  • vysoká spolehlivost
  • přesná regulace výkonu motoru
  • velký výkon motoru až cca 700W
  • možnost úplně integrace do rámu

Tyto motory jsou cenově dražší než motor v zadním náboji, ale disponuje větší spolehlivostí a výdrží, takže v horizontu více let není cenový rozdíl až tak výrazný. Je potřeba počítat s tím, že na řetěz jsou kladeny vyšší nároky oproti běžnému kolu, takže životnost řetězu je menší.

Nevýhody

  • vyšší prvotní pořizovací náklady
  • zkrácení životnost řetězu
  • potřeba odborného servisu

Středové motory Bosch

Motory Bosch patří mezi nejkvalitnější a nejpoužívanější motory používaných na elektrokolech. Německá preciznost zajišťuje 100% spolehlivost a bezproblémový chod motoru po celou dobu jeho životnosti.

Motory Bosch patří mezi nejkvalitnější a nejpoužívanější motory používaných na elektrokolech. Německá preciznost zajišťuje 100% spolehlivost a bezproblémový chod motoru po celou dobu jeho životnosti.
Dalším důležitým faktorem je i jeho design, který v kombinaci s rámem zajistí nádherně sladěný celek celého elektrokola. Velkou předností firmy Bosch je zajištění rozsáhlých služeb zákazníkům po celou dobu jeho životnosti a jeho servisní poradenství. Bosch garantuje dostupnost náhradních dílů všech typů elektromotoru.

Motory Bosch jsou propojeny s displeji i s možností navigace, mobilními telefony a diagnostickými zařízení v odborných servisech.

Motory Bosh jsou dodávány s displeji:

  • Intuvia – jednoduchý a přehledný displej
  • Purion – kompaktní malý displej pro MTB elektrokola
  • Nyon – displej s integrovanou GPS

Displej Bosch Performance Line Intuvia

Výkonný středový motor Bosch je označen jako Drive Unit. Obsahuje řídící jednotku, která každou vteřinu vyhodnotí až 1000 údajů z připojených snímačů. Na základě těchto dat dokáže řídící jednotka optimalizovat výkon motoru a jeho asistenci při našem šlapání. Motor obsahuje senzory, které vyhodnocují otáčky šlapání, senzor torzní síly šlapání a senzor rychlosti, který je umístěn na zadní stavbě rámu. Motory Bosh dokážou dosáhnout maximálního točivého momentu až 80 Nm.

Podpora elektromotoru je nastavena do rychlosti 25 km/h. Motory se vyznačují přirozeným pocitem z jízdy a tichým chodem. Motor mají integrovanou funkci odpojení výkonu motoru při řazení, což se projeví zejména při přeřazení při jízdě do kopce, což přispívá k pohodlnějšímu přeřazení jezdcem a snižuje opotřebení řetězu.

Baterie Bosh jsou dodávaný ve dvou verzích s kapacitou 400Wh a 500Wh. Jsou to Li-Ion baterie, které můžou být umístěny v rámu nebo na nosiči kola. Jejich hmotnost je okolo 2,5kg a mají dlouhou životnost. Jsou vybaveny BMS deskou, která baterii chrání před zahřátím, zkratem, přebitím a také ji chrání před likvidačním poklesem napětí.

Baterie lze nabíjet těmito nabíječkami od firmy Bosch:

Rychlo-nabíječka Bosch 4A

  • 190mm x 86mm x 54mm
  • Hmotnost cca 800g
  • Nabíjecí doba 1,5 až 3,5 hod
  • 80% kapacity již ža 1,5 hod
  • Nabíjet lze přímo na kole nebo sundanou baterii

Cestovní nabíječka Bosch 2A Compact

  • 160mm x 75mm x 45mm
  • Hmotnost cca 600g
  • Nabíjecí doba 3 až 6,5 hod
  • 80% kapacity již za 3 hod
  • Nabíjet lze přímo na kole nebo sundanou baterii

Auto nabíječka Bosch 12V

  • 180mm x 85mm x 55mm
  • Hmotnost cca 750g
  • Doba nabíjení 3 až 6,5 hod
  • Nabíjet lze přímo na kole nebo sundanou baterii

Modelová řada motorů Bosch:

  • Active Line – 40 Nm – městská a krosová elektrokola
  • Active Line PLUS – 50 Nm – lehčí terén a cykloturistika
  • Performance Line – 60 Nm – pro všechny typy kol
  • Performance Line X – 75-80Nm – pro kola určené do terénu
Typ motoru Bosch Performance CX Bosch Performance Bosch Active Line
Automatická detekce při řazení ANO ANO ANO
Max. kroutící moment 75-80 Nm 60 Nm 48 Nm
Počet jízdních režimů 3 + auto režim eMTB 4 4
Hmotnost motoru 3,4 kg 3,8 kg 4 kg

BOSCH Performance CX

Související produkty